Cyfrowa rewolucja nie pozostawiła żadnego obszaru ludzkiego życia nietkniętego. Zmieniła nie tylko sposoby komunikowania się, uczenia się, kupowania towarów i usług, ale także naszą pracę.

Dzięki narzędziom teleinformatycznym możemy pracować według elastycznych harmonogramów z niemal dowolnych lokalizacji. Platformy cyfrowe wkraczają na rynki pracy, a szefowie są detronizowani przez algorytmy. Zamiast pracodawcy pojawia się „pośrednik”, innowator spod znaku „gospodarki fuch”, nierozpoznawany w żadnym kodeksie pracy. W konsekwencji pracownicy platform cyfrowych nie mają żadnych praw pracowniczych. Brak regulacji platform cyfrowych i ochrony pracowniczej stał się jednym z priorytetów obecnej Niemieckiej Prezydencji w UE w II połowie 2020 roku.

Niemieckie propozycje dotyczące uregulowania pracy platform będą istotne dla Polski zarówno jako państwa członkowskiego UE, jak i rynku, na którym działają platformy cyfrowe w transporcie pasażerskim, dostawach żywności, sprzątaniu, opiece, tłumaczeniach, edukacji, konsultacjach medycznych, etc. Co ważne, do tej pory nie istnieją przepisy regulujące pracę platformową z wyjątkiem regulacji w sektorze transportu drogowego, które usankcjonowały działanie takich firm jak Uber, Bolt czy FreeNow. 

Według badania Instytutu Spraw Publicznych w Polsce aż 11% Polek i Polaków w wieku 18-65 lat miało choć raz doświadczenie z pracą za pośrednictwem platformy cyfrowej, ale tylko 4% pracowało w ten sposób regularnie. Najczęściej praca platformowa ma charakter dorywczy (dla 71% pracowników) i wiąże się z niskimi płacami – aż 40% stałych pracowników platform zarabia mniej niż 1 tys. zł miesięcznie, dalsze 26% zarabia 1-2 tys. zł miesięcznie. Praca platformowa najczęściej wkracza w segmenty rynku pracy, które są już elastyczne i wzmacnia istniejące procesy „prekaryzacji” pewnych grup. Może się również zwiększać rozwój szarej strefy i pracy nierejestrowanej. Zamiast przyczyniać się do innowacyjności gospodarki, rozmontowuje kolejne części państwa dobrobytu i nie pozostaje bez wpływy na środowisko naturalne.

Zapraszamy Państwa na dwie debaty online, które będą okazją do wymiany doświadczeń i pomysłów w zakresie regulowania pracy platformowej i organizowania ich pracowników w Polsce, Niemczech i innych krajach UE.

Partnerzy:
Fundacja im. Friedrich Eberta w Warszawie, 
Fundacja Instytut Spraw Publicznych
Fundacja Instrat

I Debata online, Program – 22 września 2020 g. 17.00

Regulowanie pracy platformowej


Przywitanie:

dr Ernst Hillebrand, Dyrektor Fundacji im. Friedrich Eberta w Warszawie
Dominik Owczarek, Dyrektor Programu Polityki Społecznej w Instytucie Spraw Publicznych 

Panel dyskusyjny 

Thorben Albrecht, były Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Pracy I Spraw Społecznych (2014-2018)
Piotr Arak, Dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego 
Jan Zygmuntowski, Prezes Fundacji Instrat, Polska Karta Suwerenności Cyfrowej 
Małgorzata Koziarek, Analityczka w Programie Polityki Społecznej Instytutu Spraw Publicznych 
Moderatorka: Sylwia Czubkowska, Redaktor prowadząca Spider's Web+

link do debaty: https://zoom.us/j/92013748932 

II debata online, Program – 29 września 2020 g. 17.00

Organizowanie pracowników platformowych


Przywitanie:

dr Ernst Hillebrand, Dyrektor Fundacji im. Friedrich Eberta w Warszawie
dr Jacek Kucharczyk, Prezes Zarządu Fundacji Instytut Spraw Publicznych 

Panel dyskusyjny 

Gunter Haake, Referat ds. Samozatrudnionych w związku zawodowym Ver.di 
Barbara Surdykowska, Biuro Eksperckie NSZZ “Solidarność”
dr Johannes Werter, Departament prawa pracy i zabezpieczenia społecznego, Uniwersytet w Salzburgu

Moderatorka: Małgorzata Koziarek, Analityczka w Programie Polityki Społecznej Instytutu Spraw Publicznych

link do debaty: https://zoom.us/j/94331090419 

Podczas obu debat zapewnione będzie tłumaczenie z języka polskiego i niemieckiego.
 
Zapisz się do newslettera
Newsletter