Rok publikacji: 2023
Demokracja i społeczeństwo obywatelskie

Środki masowego przekazu a wybory. Wykorzystanie mediów publicznych i lokalnych oraz reklam przedsiębiorstw państwowych do wpływania na decyzje wyborcze

Pobierz publikację:
Funkcjonowanie w Polsce rynku medialnego i sposób wykorzystania przez rządzących podmiotów operujących na nim w minionych kampaniach wyborczych często odbiegały od standardów. Podczas wyborów w latach 2018–2020 było widać, jak można wykorzystać media publiczne kontrolowalne przez rząd do upowszechniania przekazu sprzyjającego partii rządzącej. Na znaczeniu zyskały również duże transfery finansowe ze spółek kontrolowanych przez skarb państwa, pochodzące z kontraktów reklamowych i sponsoringowych. Wszystkie te zjawiska po 2020 roku uległy jeszcze nasileniu. Doszły też nowe, między innymi przejęcie przez spółkę skarbu państwa Orlen SA znacznej części lokalnych i regionalnych mediów z rąk zagranicznych właścicieli.

W analizie przyglądamy się możliwemu wpływowi tych wydarzeń na uczciwość i stanowiącą jej element równość nadchodzących wyborów (w 2023 roku i kolejnych latach). 

Pobieranie publikacji

Podaj adres e-mail, na który publikacja ma zostać wysłana:
Zapisz się do newslettera
Newsletter