Czas realizacji: czerwiec 2013 - grudzień 2013
Polacy w ogromnej większości popierają członkostwo Polski w Unii Europejskiej, czują się jej obywatelami i ufają instytucjom unijnym. Pomimo tego w dotychczasowych wyborach do Parlamentu Europejskiego frekwencja wyborcza była wyjątkowo niska. W 2009 r. zagłosował zaledwie co czwarty Polak (24,5 proc.), a niższą frekwencję zanotowano jedynie na Słowacji. Wyniki badań ISP z 2009 r., wykazały, że dwa miesiące po wyborach tylko 52% Polaków wiedziało, w jaki sposób wybierani są europosłowie. W dodatku duża część Polaków w ogóle nie zauważyła, że odbyły się jakiekolwiek wybory. Oznacza to, że istnieją poważne problemy z informowaniem społeczeństwa na temat funkcjonowania i zakresu kompetencji Parlamentu Europejskiego.
Poprzez publikację wyników badań i organizację seminarium ISP chce rozpocząć debatę publiczną na ten temat zarówno wśród osób odpowiedzialnych za kampanie informacyjne, jak i ogółu społeczeństwa. Instytucje publiczne i organizacje pozarządowe zaczynają już planować przyszłoroczne kampanie zachęcające do głosowania. Zorganizowane przez ISP spotkania posłużą także skoordynowaniu przez nie swoich działań oraz refleksji, jak prowadzić takie kampanie skutecznie.
Etapy projektu:
Czytaj powstałe w ramach projektu publikacje:
Koordynator projektu:
Aleksander Fuksiewicz
Analityk/Koordynator projektów Program Europejski
e-mail: aleksander.fuksiewicz@isp.org.pl