Dobre praktyki wykorzystania technologii w nauczaniu - część 8
Tekst:

Instytut Spraw Publicznych

Podziel się
Społeczeństwo cyfrowe

Dobre praktyki wykorzystania technologii w nauczaniu - część 8


Zajęcia z pociągiem Intelino w szkole specjalnej


Szkoła Podstawowa Specjalna w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Rawie Mazowieckiej wyróżnia się różnorodnością i kompleksowością działań w zakresie stosowania TIK kształtujących kompetencje 4K (Kreatywność, Krytyczne myślenie, Kooperacja, Komunikacja) w pracy z uczniami ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi (SPE). Zajęcia z pociągiem Intelino realizowane są od września bieżącego roku szkolnego. Inteligentny pociąg służy uczniom klas I-VIII na zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej i zajęciach rozwijających wspomniane umiejętności. W aktywnej zabawie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym uczą się zasad algorytmiki i programowania, rozwijają logiczne myślenie, doskonalą zdolności manualne i utrwalają wiedzę z różnych tematów podczas tworzenia tematycznych makiet. 

Do tej pory uczniowie utrwalili zasady bezpieczeństwa na drodze dotyczące ruchu pieszego, poznali podstawowe komendy kodowania, dzięki którym zaprogramowali pociąg według znaków drogowych umieszczonych na makiecie. Dzieci utrwalały wiedzę na temat jesieni oraz właściwego zachowania się w lesie.

- tłumaczy dyrektor szkoły Paweł Malik i wyjaśnia dalej: “Na kolejnych zajęciach poznają nowe sposoby kodowania oraz wyruszą pociągiem Intelino zwiedzać ZOO, przeniosą się w świat baśni z lekturą “Śnieżka i siedmiu krasnoludków” oraz odwiedzą <<Krainę Uczuć>>.”

TIK w Rawie Mazowieckiej wykorzystywany jest w obszarze rewalidacyjnym. Umiejętnie dobrane do potrzeb i możliwości uczniów rozwiązania technologiczne pomagają w usprawnianiu zaburzonych funkcji m.in. komunikacji, analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej, motoryki małej oraz orientacji przestrzennej. Dużą rolę odgrywają specjalistyczne programy multimedialne tj. “Logopedia“, “Mówik”, “Moc emocji” oraz odpowiednio dobrane ćwiczenia z pomocą różnych aplikacji i platform edukacyjnych. W warstwie dydaktycznej nowoczesne technologie są pomocne w procesie uczenia się poprzez wykorzystywanie ćwiczeń utrwalających zdobyte umiejętności z danego zakresu materiału. Odpowiednio dobrane programy edukacyjne, aplikacje czy platformy edukacyjne, np. ekreda.pl, learningapps, e-podręczniki pomagają nauczycielom organizować procesy edukacyjne dzięki animacjom i dźwiękom, wzbogacając zajęcia w formie oddziaływania na różne zmysły, a dzieciom z trudnościami w uczeniu się czynią naukę bardziej przystępną.

W szkole korzysta się z drukarki 3D, gdzie na zajęciach uczniowie wspólnie z nauczycielami pracują zespołowo na platformie tinkercad.com tworząc pierwsze swoje projekty, np. imienne breloczki oraz charakterystyczne budowle wybranych państw. Nauczyciele w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na zajęciach rozwijających kompetencje 4K korzystają również z aplikacji Quiver. Dzięki wykorzystaniu rzeczywistości rozszerzonej uczniowie szkoły mogą zobaczyć, jak wygląda kula ziemska z kosmosu lub wybuch wulkanu. Dzięki wykorzystaniu platform edukacyjnych tj. ekreda, e-podręczniki, learningapps, jigsawplanet, matzoo lub programów edukacyjnych “Kolorowe literki”, “Słoneczne układanki” uczniowie opanowują nowe zagadnienia związane np. z ekologią. Uczą się oszczędzania wody czy prądu lub ćwiczą i utrwalają zdobyte wiadomości i umiejętności z danego zakresu materiału poprzez interaktywne narzędzia tj. krzyżówki, wykreślanki, quizy.

Dyrektor szkoły Paweł Malik wyjaśnia, że właściwie dobrana technologia umożliwia dopasowanie sposobu prowadzenia lekcji do indywidualnego stylu nauki każdego ucznia oraz jego potrzeb, możliwości i wymienia korzyści, które już osiągnięto:

●    Uatrakcyjniono proces rewalidacyjny i dydaktyczny,
●    Stworzono bazę aplikacji, platform, programów edukacyjnych odpowiednich do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych intelektualnie,
●    Wypracowano interesujące i motywujące lekcje,
●    Podniesiono poziom kompetencji cyfrowych nauczycieli, który ustawicznie jest ewaluowany.

Zespół Instytutu Spraw Publicznych, który był organizatorem konkursu dobrych praktyk szkolnych serdecznie gratuluje sukcesów. W ramach nagrody szkoła otrzymała
Roczny abonament na Platformę MERIDIAN Prime Nauczyciel ufundowany przez Wydawnictwo MERIDIAN Marcin Gąsiorowski


Nagrodami w konkursie były pomoce dydaktyczne dla szkół wspierające dydaktykę cyfrową ufundowane przez Fundatorów Konkursu Dobrych Praktyk tj:

Fundacji EdTech Poland 
Ei System sp. z o.o
Skriware SA.
Lenovo Technology B.V. Sp. z o.o. Oddział w Polsce
MERIDIAN Marcin Gąsiorowski


Kontakt:
zps.rawamaz@interia.eu

Multimedia:
https://soswrawa.szkolnastrona.pl/index.php?c=article&id=905 
https://soswrawa.szkolnastrona.pl/a,807,praca-z-aplikacja-quiver 
https://soswrawa.szkolnastrona.pl/download/Konspekt%20-%20Zajecia%20z%20pociagiem%20Intelino.pdf











 
Zapisz się do newslettera
Newsletter