Razem czy osobno? Partnerstwo Wschodnie w polityce Polski i Niemiec
Elżbieta Kaca, Agnieszka Łada
Podziel się
Tagi:
Partnerstwo wschodnie,Instytucje UE,Prezydencja w Radzie UE
Pobierz publikację:
Partnerstwu Wschodniemu brakuje obecnie sprzyjającej koniunktury międzynarodowej, która zapewniłaby uznanie tej inicjatywy za ważny projekt Unii Europejskiej. Dla unijnych polityków istotniejsze jest uzdrawianie unijnej gospodarki i zaangażowanie w proces przemian w Afryce Północnej. Także sytuacja w krajach Europy Wschodniej i Kaukazu Południowego nie zachęca do większego zaangażowania – ze względu na nieprzestrzeganie zasad demokratycznych i zbyt wolne, zdaniem wielu państw Unii Europejskiej, wprowadzanie reform.[...]
Partnerstwo Wschodnie jest ważną inicjatywą dla polskiego rządu. Z punktu widzenia Polski, jest to polityka, która ma nie tylko zapewnić stabilne sąsiedztwo po wschodniej stronie strefy Schengen, ale także ugruntować markę Polski jako lidera w relacjach Unii Europejskiej z państwami wschodnioeuropejskimi.[...]
Niemcy oczekują od polskiej prezydencji aktywności w dziedzinie Partnerstwa Wschodniego – wysuwania konkretnych propozycji profi lujących politykę wobec sześciu krajów objętych tą inicjatywą, ale także organizowania wydarzeń, które zapewnią widoczność temu projektowi i nie pozwolą mu zejść z unijnej agendy. Sytuacja w Afryce Północnej nie zmieniła tych oczekiwań. Nadal się uważa, że „kto, jeśli nie Polska, może popchnąć Partnerstwo Wschodnie do przodu”. Zdaniem Niemców, Warszawa powinna na przykład szukać odpowiedzi na pytanie o to, jak dalej postępować z Białorusią i jak zwiększyć atrakcyjność Partnerstwa Wschodniego dla uczestniczących w nim krajów Europy Wschodniej, w tym pokazać im, co konkretnie Unia Europejska robi w ramach tej inicjatywy dla ich rozwoju. Istotne byłoby także zaproponowanie, jak wspierać je w rozwiązywaniu konfl iktów, które trwają w tamtym regionie.