Zdaniem wielu analityków, odrzucenie przez Francuzów projektu europejskiej konstytucji było spóźnionym głosem sprzeciwu wobec rozszerzenia UE. Słynny „polski hydraulik” jako negatywny bohater francuskiej kampanii referendalnej pokazał, jaką istotną rolę w procesie rozwoju współpracy europejskiej mogą odegrać stereotypy, uprzedzenia czy brak wiedzy o innych – szczególnie nowych – członkach UE. Celem projektu ISP była zatem ocena, na ile w ostatnich latach zmieniło sie wzajemne postrzeganie obu narodów oraz czy powstały nowe wyzwania dla pogłębiania stosunków miedzy naszymi krajami wewnatrz rozszerzonej Unii Europejskiej.
Projekt służył lepszemu wzajemnemu zrozumieniu oraz wspieraniu kontaktów pomiędzy Francuzami i Polakami. Koncentrował się na przedstawieniu aktualnego wizerunku Polski i Polaków w społeczeństwie francuskim po przełomowym wydarzeniu, jakim było uzyskanie przez Polskę członkostwa w UE.
Na projekt składało się: przeprowadzenie badań ilościowych francuskiej i polskiej opinii publicznej, opracowanie i publikacja raportu oraz zorganizowanie konferencji prezentującej wyniki badań.
Badania wizerunku polsko-francuskiego realizowane były we współpracy m.in. z Ambasadą Republiki Francuskiej w Warszawie oraz Fondation Robert Schuman w Paryżu. 28 września 2006 r. odbyła się konferencja prasowa prezentująca ich wyniki, a 6 listopada 2006 r.- konferencja międzynarodowa "Polska-Francja-Niemcy. Wzajemne postrzeganie i współpraca w ramach Unii Europejskiej", która stanowiła podsumowanie polsko-francuskiego i polsko-niemieckiego projektu wizerunkowego.
|
Polacy o Francji - komunikat prasowy ISP |
Zaproszenie i program konferencji "Wzajemny wizerunek Polaków i Francuzów: 2000-2006"
|