Przykłady dobrej praktyki szkolnej cz. 4
Dodał(a):

Instytut Spraw Publicznych

Podziel się

Przykłady dobrej praktyki szkolnej cz. 4


Część czwartą cyklu „Przykłady dobrej praktyki szkolnej” poświęcimy w całości projektowi interdyscyplinarnemu - grze terenowej, która jest przykładem na “odmiejscowienie szkoły”. Projekt „Quest – Spacer po dnie triasowego morza” powstał w Jaworznie w Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Kochanowskiego.

Mówią o nas „nauczyciele z powołaniem” ponieważ staramy się „z duchem czasu” odnaleźć najlepsze metody i środki, by dotrzeć do ucznia.


tak siebie przedstawiają twórcy działania wyróżnionego w konkursie dobrych praktyk szkolnych, zarazem koordynatorzy -  - Tomasz Nowak, Donata Dzimińska-Bizub, Katarzyna Kałdos. Pedagodzy ci są świadomi, iż ewolucja cyfrowa zmienia wszystkie dziedziny życia, w tym także edukację. Przez ostatnie półtora roku m.in. za sprawą pandemii i miesięcy edukacji zdalnej w placówce pojawiło się wiele pomysłów i konkretnych rozwiązań dotyczących tego, jak wdrażać technologie w edukacji i jak aktywnie angażować uczniów i uczennice w proces uczenia się przy wsparciu TIK. Szkoła w Jaworznie wdrożyła grę terenową promującą region – projekt aktywizujący, rozwijający pasję do nauki, ciekawość świata, odpowiedzialność za uczenie się i dający poczucie, że zdobywana wiedza szkolna przekłada się na działania w praktyce, a jej efekty są doceniane publicznie i codziennie wykorzystywane przez turystów i wycieczki szkolne.

W Jaworznie stworzono quest - grę terenową w formie papierowej i aplikacji "Questy - Wyprawy Odkrywców" https://www.questy.com.pl. Gra stanowi alternatywną formę spędzania czasu, łącząc rekreację z edukacją i obejmując wiedzę z zakresu historii, kultury oraz walorów krajobrazowych regionu. Jest przeznaczona dla wszystkich niezależnie od wieku. Bezpośrednio angażuje uczestników gry, którzy mogą współtworzyć trasę i aktywnie odkrywać kulturę i przyrodę regionu.

Quest jest fabularną zagadką, wierszowanym zadaniem mającym na celu poznanie Ośrodka  Edukacji Ekologiczno – Geologicznej GEOsfera w Jaworznie z jego licznymi skamieniałościami. Wykorzystując bezpłatną aplikację mobilną Questy - Wyprawy odkrywców na telefonie, tablecie każda osoba ma możliwość rozwiązania zagadki, kierując się wytycznymi w oparciu o geolokalizację i poznaną wiedzą. Trasa questa pozwala na wędrówkę pośród pięknej przyrody, skał, łąk, pastwisk. Na końcu drogi odkrywców czeka skarb - pieczęć, której odbicie potwierdza przebycie trasy. "Odkrywcy" mogą zbierać do paszportu odkrywcy pieczęci w całej Polsce, za które otrzymują odznaki PTTK i programu Questy - Wyprawy Odkrywców. 

Pomysł na quest zrodził się po diagnozie potrzeb uczniów, z której wynikało, że uczniowie i uczennice chcą spędzać czas w sposób kreatywny, ciekawy, aktywny, angażując ich potencjał fizyczny i intelektualny przy wykorzystaniu środków TIK. Poszerzenie wiedzy na temat „małej Ojczyzny”, oraz wzmocnienie lokalnej tożsamości to niektóre z celów przedsięwzięcia w Jaworznie. Dodatkowo odkrywanie nieznanych miejsc, historycznych, krajobrazowych w formie zabawy, kształcenie właściwych postaw społecznych poprzez współpracę w zespole wypracowywano dzięki posługiwaniu się sprzętem multimedialnym - smartfonami, tabletami, jak również mapą i kompasem. Uczestnictwo w zabawie doskonaliło też umiejętność czytania ze zrozumieniem, by po rozwiązaniu zagadki otrzymać hasło końcowe prowadzące do skarbu. Niewątpliwie nauczyciele i nauczycielki z Jaworzna stali się pionierami w dziedzinie questowych gier terenowych. Uczniowie i uczennice tworzący projekt wykazywali się kreatywnością i przedsiębiorczością, zyskali wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Każda osoba odwiedzająca miejsce gry zapamiętała je na swój własny sposób. 

Twórcy questa w Jaworznie uważają, że najskuteczniejsza edukacja i poznawanie odbywa się poprzez osobiste doświadczenie. Dodając do tego elementy zabawy i poszukiwania skarbu można wypracować gotową receptę na sukces. 
Zespół Instytutu Spraw Publicznych, który był organizatorem konkursu dobrych praktyk szkolnych serdecznie gratuluje sukcesów. W ramach nagrody szkoła otrzymała roczny abonament na platformę  MERIDIAN Prime ufundowaną przez MERIDAN Marcin Gąsiorowski. 

Nagrodami w konkursie były pomoce dydaktyczne dla szkół wspierające dydaktykę cyfrową ufundowane przez Fundatorów Konkursu Dobrych Praktyk tj: Fundację ORANGE, Fundację EdTech Poland, Ei System sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, MERIDIAN Marcin Gąsiorowski z siedzibą w Katowicach, iSpot Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz Photon Entertainment Sp. z o.o.

Linki do multimediów w sieci:

GEOsfera. Spacer po dnie triasowego morza - Questy - Wyprawy odkrywców
Pierwszy Quest w Jaworznie już oficjalnie otwarty! | Jaworzno - Portal Społecznościowy - jaw.pl
Film z prac nad projektem Quest "Spacer po dnie triasowego morza"
Film z otwarcia Questa 
·    
Kontakt do wyróżnionej szkoły:
Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Kochanowskiego 
w Jaworznie
ul. Marcina Kasprzaka 6, 43-600 Jaworzno
sekretariat@sp3.jaworzno.edu.pl
tel.: 32 762 92 70



 
  












Polecamy

NIEM - Krajowy Mechanizm Ewaluacji Integracji
Monitoring i poprawa integracji beneficjentów ochrony międzynarodowej. forintegration.eu

“Beyond Us and Them”

Seria podkastów o radykalizacji w czasach polaryzacji społecznej
Zapisz się do newslettera
Newsletter