Instytut Spraw Publicznych zaprasza na prezentację raportu poświęconego słabym i mocnym stronom internetowych kampanii wyborczych prowadzonych podczas ostatnich wyborów samorządowych. Prezentacja raportu „Kampania w sieci” odbędzie się 29 czerwca o godz. 11 w siedzibie ISPu.
Czy Internet będzie hitem nadchodzącej kampanii wyborczej? Wszystko na to wskazuje. Po wprowadzeniu zakazu emisji spotów wyborczych w radiu i telewizji, sztaby wyborcze ruszą na podbój Internetu. Wydaje się, że sieć może zmienić oblicze jesiennej kampanii i stać się narzędziem, które przesądzi o zwycięstwie lub porażce kandydata.
Eksperci ISPu przed nadchodzącymi wyborami przygotowali szczegółową analizę aktywności w Internecie polityków, którzy kandydowali na urząd prezydentów miast w zeszłorocznych wyborach samorządowych. Pod lupę wzięliśmy strony www i profile na Facebooku wszystkich 592 kandydatów.
Czy wnioski płynące z naszej analizy da się odnieść do nadchodzących wyborów? Chcielibyśmy, żeby raport stał się punktem wyjścia dla wszystkich osób, które przygotowują się do jesiennej kampanii wyborczej. Mowa tu o startujących kandydatach, specjalistach od marketingu politycznego, członkach sztabów wyborczych oraz firmach PR, które obsłużą partie i polityków.
Podczas prezentacji raportu pokażemy słabe i mocne strony internetowych kampanii wyborczych. Ocenimy, czy były to kampanie skuteczne, wywołujące oddźwięk, czy też mieliśmy do czynienia z działania drętwymi i chybionymi. Przyjrzymy się, jakie działania się opłacały i mogły zapewnić sukces wyborczy, a jakie spychały kandydata w polityczny niebyt.
Zastanowimy się, dlaczego aż 45% kandydatów na prezydentów nie korzystało z Internetu do komunikowania się z wyborcami. I dlaczego prawie 30% kandydatów nie posiadało własnej strony www.
Porównamy, czym różniły się internetowe kampanie wyborcze kandydatów i kandydatek na prezydentów miast. Dlaczego panie akcentowały w sieci wartości rodzinne i spełnianie się w roli matki, a mężczyźni budowali swoją pozycję na dorobku zawodowym.
Zdradzimy, czy kandydaci przestrzegali ciszy wyborczej na Facebooku. I jak często posuwano się do kampanii negatywnej, wymierzonej w kontrkandydata.
Nie wiadomo, jakie wnioski z doświadczeń kandydatów na samorządowców wyciągną kandydaci na parlamentarzystów. Czy pójdą drogą byłego prezydenta Rudy Śląskiej, który dla popularności skoczył w garniturze do basenu na głęboką wodę? A może wybiorą działania tradycyjne, które kładą nacisk na rzetelną informację i kontakt z wyborcami? Bo choć film pływającego w garniturze Andrzeja Stani obejrzało w serwisie YouTube ponad 40 tysięcy osób, nie zapewniło mu to sukcesu wyborczego.
Program spotkania
11.00 – wprowadzenie
Dr Jarosław Zbieranek, kierownik Programu Prawa i Instytucji Demokratycznych ISP
11.10 – prezentacja raportu
Dr Jan Zając
Dr Dominik Batorski
12.00 - dyskusja
Podczas spotkania będziemy rozdawać bezpłatnie raport „Kampania w sieci”
Potwierdzenie udziału:
Potwierdzenia udziału prosimy przesyłać mailem na adres: recepcja@isp.org.pl