W pierwszych tygodniach po wybuchu agresji Rosji na Ukrainę nie mamy jeszcze pełnego obrazu sytuacji pozwalającego ocenić wpływ napływu uchodźców i uchodźczyń na różne sfery życia społecznego i gospodarczego w Polsce i inne kraje Unii Europejskiej.
Po pierwszych ośmiu tygodniach wojny do Polski uciekło ponad 2,5 mln osób z łącznej liczby ponad 4 mln wszystkich uchodźców z Ukrainy (dane UNHCR), co daje podstawę twierdzić, że mamy do czynienia z największym exodusem w Europie od czasów II wojny światowej. Jednocześnie szacuje się, że około 300 tys. Ukraińców wróciło do kraju z Polski – pozostawiając swoje miejsca pracy często z dnia na dzień, aby wypełnić swój obowiązek poborowy.
W związku z wprowadzeniem zakazu wyjazdu mężczyzn w wieku poborowym, z Ukrainy uciekają głównie kobiety z dziećmi i osoby w wieku poprodukcyjnym. Szacuje się, że połowa dzieci mieszkających w Ukrainie wyjechała już do krajów ościennych. Jednocześnie z Polski wracają do Ukrainy osoby w wieku produkcyjnym tworząc nowe luki na rynku pracy (np.: w sektorze transportu międzynarodowego, budownictwie, etc.). Uchodźcy i uchodźczynie przebywający w Polsce zatem są grupą, która jest niezwykle trudna do integracji na rynku pracy. Osoby w wieku poprodukcyjnym często nie są już zdolne do pracy zarobkowej, a część kobiet będzie musiała opiekować się swoimi małymi dziećmi. Jedynie część kobiet - nie wiemy jeszcze jak duża – będzie mogła podjąć pracę lub łączyć obowiązki opiekuńcze z pracą. Jednak nawet w grupie kobiet bez obowiązków opiekuńczych problemem może być trauma wojenna, brak lub słaba znajomość języka polskiego czy bariery formalne jak nostryfikacja dyplomów uniemożliwiająca pracę w zawodzie. Oddzielnym zagadnieniem jest zderzenie z rzeczywistością polskiego rynku pracy wyrażające się w zagrożeniu dyskryminacji w miejscu pracy i prekaryzacji np.: zatrudnienie na umowach śmieciowych, zatrudnienie nierejestrowane, niskie płace, nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy w tym w zakresie minimalnego wynagrodzenia czy czasu pracy, mobbing i molestowanie seksualne, etc. Wymienione problemy polskiego rynku pracy występują silniej właśnie w zawodach sfeminizowanych.
Podczas debaty chcielibyśmy skoncentrować się na wątku zatrudnialności uchodźców z Ukrainy, który obok innych - jak pomoc humanitarna, zakwaterowanie, pomoc finansowa i usługi społeczne – jest kluczowy dla zbudowania długofalowego procesu integracyjnego tej grupy w Polsce.
Biorąc pod uwagę powyższe problemy warto skorzystać z międzynarodowych doświadczeń w zakresie integracji uchodźców i uchodźczyń na rynku pracy. W szczególności chodzi o doświadczenia niemieckie – w tym doświadczenia niemieckich związków zawodowych – po przyjęciu licznej grupy uchodźców w 2015 roku.
Zapewniamy tłumaczenie na język niemiecki, polski i ukraiński
Program debaty
Przywitanie:
Krzysztof Getka - warszawskie Biuro Fundacji im. Friedricha Eberta
Jacek Kucharczyk, Prezes Zarządu, Instytut Spraw Publicznych
Paneliści
• Mikołaj Pawlak, Uniwersytet Warszawski– prezentacja wyników badań w projekcie NIEM
• Nataliia Kolesnik, Związek Zawodowy Ukraińców w Polsce, OPZZ
• Benjamin Cope, Nasz Wybór
• Thomas Hentschel, IG BAU, PeCo Institut
Moderacja: Dominik Owczarek, Instytut Spraw Publicznych
Pytania (30-45 min.)
W spotkaniu można również uczestniczyć w formie zdalnej przez aplikację ZOOM. link do wydarzenia: https://us06web.zoom.us/j/82825337172?pwd=a09HYVY5WW5DYUdnejRhUHlCYVg0Zz09
Kod dostępu: 433442
Debata finansowana jest przez Fundację im. Friedricha Eberta, Biuro w Warszawie
Spotkanie odbywa się w ramach projektu „Krajowy Mechanizm Ewaluacji Integracji. Monitoring i poprawa integracji beneficjentów ochrony międzynarodowej” (National Integration Evaluation Mechanism – NIEM) współfinansowanego z Funduszu Azylu, Migracji i Integracji. Darczyńcy nie ponoszą odpowiedzialności za treść i sposób wykorzystania informacji. Organizatorzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za treści i opinie wyrażone powstałych w ramach ww. projektów publikacji.
RODO: Polityka prywatności i ochrony danych osobowych
W związku z wprowadzeniem zakazu wyjazdu mężczyzn w wieku poborowym, z Ukrainy uciekają głównie kobiety z dziećmi i osoby w wieku poprodukcyjnym. Szacuje się, że połowa dzieci mieszkających w Ukrainie wyjechała już do krajów ościennych. Jednocześnie z Polski wracają do Ukrainy osoby w wieku produkcyjnym tworząc nowe luki na rynku pracy (np.: w sektorze transportu międzynarodowego, budownictwie, etc.). Uchodźcy i uchodźczynie przebywający w Polsce zatem są grupą, która jest niezwykle trudna do integracji na rynku pracy. Osoby w wieku poprodukcyjnym często nie są już zdolne do pracy zarobkowej, a część kobiet będzie musiała opiekować się swoimi małymi dziećmi. Jedynie część kobiet - nie wiemy jeszcze jak duża – będzie mogła podjąć pracę lub łączyć obowiązki opiekuńcze z pracą. Jednak nawet w grupie kobiet bez obowiązków opiekuńczych problemem może być trauma wojenna, brak lub słaba znajomość języka polskiego czy bariery formalne jak nostryfikacja dyplomów uniemożliwiająca pracę w zawodzie. Oddzielnym zagadnieniem jest zderzenie z rzeczywistością polskiego rynku pracy wyrażające się w zagrożeniu dyskryminacji w miejscu pracy i prekaryzacji np.: zatrudnienie na umowach śmieciowych, zatrudnienie nierejestrowane, niskie płace, nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy w tym w zakresie minimalnego wynagrodzenia czy czasu pracy, mobbing i molestowanie seksualne, etc. Wymienione problemy polskiego rynku pracy występują silniej właśnie w zawodach sfeminizowanych.
Podczas debaty chcielibyśmy skoncentrować się na wątku zatrudnialności uchodźców z Ukrainy, który obok innych - jak pomoc humanitarna, zakwaterowanie, pomoc finansowa i usługi społeczne – jest kluczowy dla zbudowania długofalowego procesu integracyjnego tej grupy w Polsce.
Biorąc pod uwagę powyższe problemy warto skorzystać z międzynarodowych doświadczeń w zakresie integracji uchodźców i uchodźczyń na rynku pracy. W szczególności chodzi o doświadczenia niemieckie – w tym doświadczenia niemieckich związków zawodowych – po przyjęciu licznej grupy uchodźców w 2015 roku.
Zapewniamy tłumaczenie na język niemiecki, polski i ukraiński
Program debaty
Przywitanie:
Krzysztof Getka - warszawskie Biuro Fundacji im. Friedricha Eberta
Jacek Kucharczyk, Prezes Zarządu, Instytut Spraw Publicznych
Paneliści
• Mikołaj Pawlak, Uniwersytet Warszawski– prezentacja wyników badań w projekcie NIEM
• Nataliia Kolesnik, Związek Zawodowy Ukraińców w Polsce, OPZZ
• Benjamin Cope, Nasz Wybór
• Thomas Hentschel, IG BAU, PeCo Institut
Moderacja: Dominik Owczarek, Instytut Spraw Publicznych
Pytania (30-45 min.)
W spotkaniu można również uczestniczyć w formie zdalnej przez aplikację ZOOM. link do wydarzenia: https://us06web.zoom.us/j/82825337172?pwd=a09HYVY5WW5DYUdnejRhUHlCYVg0Zz09
Kod dostępu: 433442
Debata finansowana jest przez Fundację im. Friedricha Eberta, Biuro w Warszawie
Spotkanie odbywa się w ramach projektu „Krajowy Mechanizm Ewaluacji Integracji. Monitoring i poprawa integracji beneficjentów ochrony międzynarodowej” (National Integration Evaluation Mechanism – NIEM) współfinansowanego z Funduszu Azylu, Migracji i Integracji. Darczyńcy nie ponoszą odpowiedzialności za treść i sposób wykorzystania informacji. Organizatorzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za treści i opinie wyrażone powstałych w ramach ww. projektów publikacji.
RODO: Polityka prywatności i ochrony danych osobowych