Building collective bargaining in Central and Eastern Europe's care sectors
Barbara Surdykowska
Podziel się
Pobierz publikację:
Raport zawiera analizę sektora opieki w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie pracownicy borykają się z niepewnymi warunkami pracy, niskimi płacami i niewystarczającą ochroną w ramach układów zbiorowych. Chociaż niektóre regiony poczyniły postępy w sektorze opieki publicznej, większość układów zbiorowych pozostaje ograniczona, a prawie żadne układy sektorowe nie obejmują pracowników opieki długoterminowej (LTC) oraz wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (ECEC). Dla pracowników sektora opieki w Europie Środkowo-Wschodniej te luki w zakresie układów zbiorowych mogą prowadzić do stresującego i niezrównoważonego środowiska pracy, wysokiej rotacji i niedoborów siły roboczej.
Kluczowe wnioski: • Niski zasięg układów zbiorowych pracy: Kraje Europy Środkowo-Wschodniej zgłaszają bardzo niski zasięg negocjacji zbiorowych zarówno w publicznych, jak i prywatnych sektorach opieki, pozostawiając pracownikom ograniczoną ochronę i niewielkie możliwości negocjowania wynagrodzeń i warunków pracy. • Wpływ dyrektywy w sprawie adekwatnej płacy minimalnej: W raporcie podkreślono, że dyrektywa UE w sprawie adekwatnej płacy minimalnej stanowi wyjątkową okazję do zajęcia się niedociągnięciami w negocjacjach zbiorowych w całym regionie. Dyrektywa wzywa do zapewnienia 80% zasięgu negocjacji zbiorowych w całej UE - jest to znaczący cel dla wielu krajów Europy Środkowo-Wschodniej, który będzie wymagał nowych ram i specjalnego wsparcia, aby go osiągnąć. • Wyzwania związane z zatrzymaniem pracowników: Ze względu na niskie płace i wysokie wymagania, sektor opieki w Europie Środkowo-Wschodniej ma trudności z przyciągnięciem i zatrzymaniem wykwalifikowanych pracowników. Raport podkreśla, w jaki sposób sprawiedliwe płace, lepsze warunki pracy i ustanowienie porozumień sektorowych mogą pomóc w zapewnieniu zrównoważonej siły roboczej, aby zaspokoić rosnące potrzeby regionu w zakresie opieki, zwłaszcza biorąc pod uwagę starzenie się społeczeństwa.
W raporcie przedstawiono również, w jaki sposób cyfryzacja i rosnące zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze, napędzane przez starzejące się populacje, wymagają bardziej zdecydowanego podejścia do zarządzania siłą roboczą i negocjacji. Negocjacje zbiorowe mają na celu nie tylko zapewnienie sprawiedliwego wynagrodzenia, ale także stworzenie zrównoważonej przyszłości dla pracowników opieki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza w obliczu rosnącego zapotrzebowania na wysokiej jakości opiekę.