Internet jest medium coraz bardziej dostępnym dla Polaków, który w dużej mierze zreorganizował nasze życie, także w wymiarze polityki. Instytut Spraw Publicznych od dłuższego czasu stara się monitorować i badać w jaki sposób Internet wpływa na zachowania tak wyborców jak i polityków. Ponieważ okres kampanii wyborczej to czas szczególnej aktywności osób kandydujących na funkcje publiczne, wykorzystujących w celach promocyjnych także narzędzia internetowe, już po raz kolejny postanowiliśmy sprawdzić w jakim stopniu pomagają one politykom angażować internautów i przekonywać do swoich kandydatur. Po kampanii samorządowej w 2010 r. nadszedł czas na kampanię parlamentarną 2011.
Owocem projektu Instytutu Spraw Publicznych poświęconego metodom docierania do wyborców przez Internet, które wykorzystywali kandydaci przed wyborami parlamentarnymi w 2011 r. , będzie specjalny raport przygotowany przez zespół ekspertów złożony z dr. Jana Zajaca, dr. Dominika Batorskiego, dr. Jarosława Zbieranka i Marcina Nagraby. Do jego głównych komponentów należeć będą:
1) analiza treści stron www i innych kanałów komunikacji pomiędzy kandydatami i obywatelami (wyborcami) w ujęciu porównawczym między: Badaniem zostali objęci kandydaci na posłów/senatorów – minimum 300 losowo wybranych stron www kandydatów oraz strony www ogólnopolskich komitetów wyborczych.
Raport został ponadto uzupełniony o wyniki badań opinii publicznej zrealizowane przez SMG/KRC na zlecenie Instytutu Spraw Publicznych w listopadzie 2011 r.
Raport można pobrać tutaj >>>
29 lutego 2012 r. odbyła się konferencja, na której ogłoszony został raport z badań. W jej drugiej części z udziałem polskich i niemieckich gości dyskutowana była kwestia znaczenia Internetu dla polityków i wyborców. Konferencję można było oglądać na żywo dzięki przekazowi live - stream.
Konferencja została podsumowana w sprawozdaniu autorstwa Marty Gałązki >>>
Materiały z konferencji w postaci prezentacji przygotowanych przez ekspertów w projekcie dostępne są do pobrania:
Dr Jan Zając, Marcin Nagraba - prezentacja Internet w kampanii wyborczej 2011 >>>
Dr Jarosław Zbieranek - Internet jako źródło informacji dla wyborców >>>
O konferencji i raporcie w sposób obszerny informowały media:
O polityce w Internecie - wywiad z dr. Jarosławem Zbierankiem w Gazecie Wyborczej >>>
Dominik Uhlig, Internet mało polityczny >>>
Marna walka o wyborców w sieci, czyli jak wyglądała kampania polityków w Internecie. Relacja na TVN24.pl >>>
Realizacja projektu możliwa była dzięki wsparciu finansowemu udzielonemu przez Fundację im. Friedricha Eberta.