Status:

Projekt archiwalny

Podziel się

Internet w kampanii wyborczej 2011 (2011-2012)


Internet jest medium coraz bardziej dostępnym dla Polaków, który w dużej mierze zreorganizował  nasze życie, także w wymiarze polityki. Instytut Spraw Publicznych od dłuższego czasu stara się monitorować i badać w jaki sposób Internet wpływa na zachowania tak wyborców jak i polityków.  Ponieważ okres kampanii wyborczej to czas szczególnej aktywności osób kandydujących na funkcje publiczne, wykorzystujących  w celach promocyjnych także narzędzia internetowe, już po raz kolejny postanowiliśmy sprawdzić w jakim stopniu  pomagają  one politykom angażować internautów i przekonywać do swoich kandydatur. Po kampanii samorządowej w 2010 r. nadszedł czas na kampanię parlamentarną 2011.

Owocem projektu Instytutu Spraw Publicznych poświęconego metodom docierania do wyborców przez Internet, które wykorzystywali kandydaci przed wyborami parlamentarnymi w 2011 r. , będzie specjalny raport przygotowany przez zespół ekspertów złożony z dr. Jana Zajaca, dr. Dominika Batorskiego, dr. Jarosława Zbieranka i Marcina Nagraby. Do jego głównych komponentów należeć będą:

1)  analiza treści stron www i innych kanałów komunikacji pomiędzy kandydatami i obywatelami (wyborcami) w ujęciu porównawczym między:
     a) kandydatami startującymi do Sejmu RP i do Senatu RP,
     b) kandydatami partyjnymi i niezależnymi,
     c) liderami list i osobami z dalszych miejsc na listach wyborczych,
     d) partiami dużymi (z poparciem powyżej 20%) i małymi (z poparciem poniżej 20%),
     e) kandydatami ze względu na ich płeć,
     f) parlamentarzystami kadencji 2007-2011 i osobami nie zasiadającymi w parlamencie w tej kadencji.
2)  badanie obecności i pozycji treści dotyczących poszczególnych polityków w wyszukiwarkach internetowych,
3)  analiza obecności kandydatów na portalach społecznościowych (np. Facebook),
4) analizy statystyczne związków między poziomem komunikacji politycznej w Internecie (z obywatelami - wyborcami) a wynikami w sondażach, wyborach oraz frekwencji wyborczej,
5)  monitoring przestrzegania ciszy wyborczej w Internecie.

    Badaniem zostali objęci kandydaci na posłów/senatorów – minimum 300 losowo wybranych stron www kandydatów oraz strony www ogólnopolskich komitetów wyborczych.
Raport został ponadto uzupełniony o wyniki badań opinii publicznej zrealizowane przez SMG/KRC na zlecenie Instytutu Spraw Publicznych w listopadzie 2011 r.

Raport można pobrać tutaj >>>

29 lutego 2012 r. odbyła się konferencja, na której ogłoszony został raport z badań. W jej drugiej części z udziałem polskich i niemieckich gości dyskutowana była kwestia znaczenia Internetu dla polityków i wyborców. Konferencję można było oglądać na żywo dzięki przekazowi live - stream.


Konferencja została podsumowana w sprawozdaniu autorstwa Marty Gałązki >>>


Materiały z konferencji w postaci prezentacji przygotowanych przez ekspertów w projekcie dostępne są do pobrania:
Dr Jan Zając, Marcin Nagraba - prezentacja Internet w kampanii wyborczej 2011 >>>
Dr Jarosław Zbieranek - Internet jako źródło informacji dla wyborców >>>

O konferencji i raporcie w sposób obszerny informowały media:
O polityce w Internecie - wywiad z dr. Jarosławem Zbierankiem w Gazecie Wyborczej >>>
Dominik Uhlig, Internet mało polityczny >>>
Marna walka o wyborców w sieci, czyli jak wyglądała kampania polityków w Internecie. Relacja na TVN24.pl >>>

Realizacja projektu możliwa była dzięki wsparciu finansowemu udzielonemu przez Fundację im. Friedricha Eberta.

Kontakt:

Marcin Waszak (koordynator projektu)
e-mail: marcin.waszak@isp.org.pl, tel. 22 556 422 76



Zapraszamy też do zapoznania się z poprzednimi raportami ISP o podobnej tematyce:
  • Kampania w sieci >>>
  • Wyborca w sieci >>>
  • seminarium "Wyborca w sieci" - jak skutecznie promować udział w wyborach? >>>
Podziel się
Zapisz się do newslettera
Newsletter