Status:

Projekt

Podziel się

G-LENS – Przeciwdziałanie dezinformacji ze względu na płeć: Wzmacnianie młodych ludzi i demokracji


Spora część społecznej komunikacji oparta jest dzisiaj na nowych technologiach, szczególnie dotyczy to młodszego pokolenia. Niestety internet, obok dostarczania wiedzy i rozrywki, stał się przestrzenią w której rozpowszechniane są szkodliwe treści. Dezinformacja i manipulacja dotyczy w wyjątkowy sposób kobiet, mniejszości płciowych czy etnicznych. Świadomość tego zjawiska potrzebna jest dla skutecznej ochrony praw obywatelskich, spójności społecznej i jakości systemu demokratycznego. 

Czym jest dezinformacja ze względu na płeć?


Jest to celowe rozpowszechnianie fałszywych lub wprowadzających w błąd treści opartych na stereotypach płciowych. Jest to specyficzna forma przemocy w internecie, która wykorzystuje język nienawiści czy deep fake, uprzedzenia i kampanie wymierzone w kobiety oraz osoby marginalizowane. Jej celem jest poniżanie, zawstydzanie, co prowadzi do ograniczenia ich udziału w życiu publicznym i demokratycznym. Objawia się na różne sposoby, takie jak nękanie online, cyberprześladowanie czy fałszywe informacje, które mają zniechęcić do zaangażowania w działalność polityczną czy społeczną.

Choć najczęściej dotyka kobiet i osób z mniejszości płciowych, dezinformacja ze względu na płeć wpływa także na mężczyzn i chłopców, promując toksyczne wzorce męskości, które utrwalają nierówności i destrukcyjne zachowania.

Projekt G-LENS
G-LENS (Gender-Inclusive, Long-Lasting, and Empowered Networks and Societies) to projekt zainicjowany przez British Council, realizowany w konsorcjum partnerów z Polski, Cypru, Bułgarii i Rumunii. wspierany finansowo przez Unię Europejską. Jego celem jest skuteczna walka z dezinformacją ze względu na płeć. Opiera się na badaniach, edukacji i działaniach rzeczniczych, wzmacniając młode osoby i pomagając im budować bardziej sprawiedliwe i inkluzywne środowisko cyfrowe oraz demokratyczne.

Najważniejsze cele G-LENS
1.    Diagnoza problemu: Zbadanie skali i skutków dezinformacji ze względu na płeć w Europie. Dobra diagnoza jest podstawą do szukania skutecznych rozwiązań. 
2.    Edukacja i świadomość: Poprzez szkolenia, warsztaty i kampanie społeczne chcemy pokazać, jak bardzo dezinformacja (ze względu na płeć) szkodzi pojedynczym osobom i całemu społeczeństwu.
3.    Wsparcie dla młodzieży: Umożliwienie młodym liderom i liderkom, dziennikarzom i dziennikarkom, twórcom i twórczyniom treści zdobycia narzędzi do rozpoznawania i zwalczania dezinformacji.
4.    Współpraca międzynarodowa: Dzielenie się dobrymi praktykami i doświadczeniami z innymi krajami. Młode pokolenia niezależnie od kraju pochodzenia doświadcza plusów i minusów cyfrowej komunikacji. Warto uczyć się od europejskich partnerów ich skutecznych sposobów na poprawę współżycia i komunikacji społecznej. 
5.    Zmiana systemowa: Wpływanie na decyzje polityczne poprzez dialog z ustawodawcami, mediami i organizacjami społecznymi. Wierzymy, że presja na decydentów wsparta głosem młodego pokolenia ma sens w promowaniu dobrych rozwiązań w praktyce i legislacji. 

Młode pokolenie w roli liderów zmiany
W projektach o młodych i dla młodych zależy nam aktywnym udziale tego pokolenia. Chociaż to oni często są celem lub nieświadomymi pośrednikami dla propagowania dezinformacji, mają też ogromny potencjał, by działać na rzecz pozytywnych zmian.
G-Lens włącza młodych ludzi jako współtwórców rozwiązań. Pomaga im rozpoznawać i kwestionować dezinformację, promować prawdziwe informacje oraz organizować ddolne kampanie, skierowane do ich rówieśników i lokalnych społeczności. To działanie ma na celu nie tylko podnoszenie świadomości na temat dezinformacji ze względu na płeć, ale także tworzenie trwałych zmian w społeczeństwie.

Wspólna odpowiedzialność za cyfrową przestrzeń
G-LENS pokazuje, że Unia Europejska stawia na konkretne działania w walce z dezinformacją. Dzięki badaniom, edukacji i współpracy inicjatywa wspiera równość, rozwój kompetencji cyfrowych, w tym krytycznego myślenia i ochronę praw człowieka w cyfrowym świecie.

Partnerzy projektu
British Council, Polska 
https://www.britishcouncil.pl/
Instytut Spraw Publicznych, Polska 
https://www.isp.org.pl/
The Mediterranean Institute of Gender Studies, Cypr
https://medinstgenderstudies.org/
Open Space Foundation, Bułgaria 
https://openspacebg.com/eng/
Asociata Anais, Rumunia 
https://asociatia-anais.ro/



Projekt współfinansowany ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.


 
Podziel się
Zapisz się do newslettera
Newsletter