Czy w szkole dzięki pandemii dokonała się rewolucja cyfrowa? Jaka będzie polska szkoła i edukacja po pandemii? Jak powinna odpowiadać na wyzwania współczesności? Na te i inne pytanie szukaliśmy odpowiedzi w ramach debaty online, która odbyła się 8 czerwca 2021 r. w godz. 16:00-18:00.
Wydarzenie zostało zorganizowane przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej we współpracy z Instytutem Spraw Publicznych. Debata zgromadziła liczne grono uczestniczek i uczestników, w tym nauczycielki i nauczycieli oraz osoby związane z systemem doskonalenia nauczycieli, a także reprezentujące środowiska akademickie i organizacje pozarządowe.
Debatę otworzyło wystąpienie doktor Pauliny Sobiesiak-Penszko, ekspertki Instytutu Spraw Publicznych, zaangażowanej w projekt „Lekcja:Enter” – jedną z największych niezależnych inicjatyw w zakresie edukacji cyfrowej w Polsce. W dalszej części wydarzenia wystąpiły dwie ekspertki zagraniczne, Saskia Van Uffelen z Belgii oraz Lucie Gregůrková z Czech, które podzieliły się swoją perspektywą na przemiany szkoły w dobie pandemii i wyzwania przyszłości dla systemów edukacji. Po prezentacjach nastąpiła dyskusja panelowa moderowana przez red. Aleksandrę Pezdę, w której wystąpili:
• Ewa Szczerba – Dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 5 w Mińsku Mazowieckim, Dyrektor Roku 2018
• Marcin Korczyc – Nauczyciel, Prezes Fundacji Ja, Nauczyciel
• Jacek Królikowski – Prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
• Tomasz Madej – p.o. Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji
Najważniejsze wnioski z prezentacji i dyskusji znalazły się w sprawozdaniu z debaty. Zachęcamy do lektury!
Prezentacje:
Welcome to the digital age. Saskia Van Uffelen, Digital Champion België, Belgium lead national coalition digital skills & jobs
Czech Experience with Remote Learning. Lucie Gregůrková, Head of Digital Education Unit, Ministry of Education, Youth and Sports, Czechia