Aktualności

Tekst:

Instytut Spraw Publicznych

Podziel się

O bezpłatnej pomocy prawnej w świetle badań


Instytut Spraw Publicznych 16.05.2013 na spotkaniu prasowym w herbaciarni T-bar zaprezentował pierwsze wyniki badania poradnictwa prawnego i obywatelskiego, które dostarczają nowej wiedzy na temat dostępu do bezpłatnej pomocy prawnej w Polsce i jej świadomości wśród obywateli.


Z danych wynika, że zaledwie 23% dorosłych Polaków w ciągu ostatnich 5 lat deklarowało problem prawny, a 19% skorzystało przy tym z jakiejkolwiek formy pomocy.

Blisko połowa badanych z bezpłatnym poradnictwem kojarzy urzędy miasta/gminy oraz ośrodki pomocy społecznej. Są to także podmioty, które obok kancelarii prawnych i sądów wymieniane są jako te, do których Polacy najczęściej udają się po pomoc. Polacy wymagają od pomocy przede wszystkim skutecznego działania, która pozwoli im „pozytywnie załatwić sprawę” (48%). Użyteczność uzyskiwanej pomocy oceniana jest wysoko, aż 76% badanych zadeklarowało, że w instytucjach, do których się zgłaszali, uzyskana pomoc zdecydowanie przyczyniła się do rozwiązania ich problemów.
Czego mogą spodziewać się klienci poradnictwa po poradzie? Katalog usług świadczonych osobom korzystającym z pomocy prawnej najczęściej składa się z informacji o przysługujących obywatelowi prawach (63%), porady odniesionej do okoliczności konkretnej sprawy (57%) czy ze sprawdzenia dokumentów i ich oceny (46%).

Wśród korzystających z pomocy prawnej przeważa opinia, że do przyszłego systemu nieodpłatnej pomocy prawnej powinno dopuścić się przede wszystkim osoby ubogie, których nie stać na skorzystanie z pomocy komercyjnej. Osoby niekorzystające z pomocy częściej przyznają, że system bezpłatnej opieki prawnej powinien obejmować wszystkich Polaków. W badaniu ISP aż 72 % badanych wyraziło opinię, że koszty takiego systemu powinno ponosić państwo.

Badanie Instytutu Spraw Publicznych prowadzone od lipca do listopada 2012 r. to pierwsze tak kompleksowe badania poświęcone poradnictwu prawnemu i obywatelskiemu w Polsce.


Zobacz infografiki z badania:

Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce


 

Zapisz się do newslettera
Newsletter